۵

به هیچ کس به اندازه توانش تکلیف نمی‌دهیم

به هیچ کس به اندازه توانش تکلیف نمی‌دهیم

خدا در سوره مومنون آیه ۶۲ گفته:

هیچ کس را جز به قدر ظرفیت و توانش تکلیف نمی‌کنیم

خدا رو که خیلی‌هاتون قبول دارید، پس باید حرف‌هاش رو هم قبول داشته باشید، و حتما می‌دونید که خدا بر همه چیز آگاه هست و بارها در قرآن به این موضوع اشاره کرده و گفته حتّی از خاطرات ذهن همه آگاه است.

پس گاهی این ناله‌های ما برای چیه؟ اینکه توی شرایط سخت قرار می‌گیریم و شروع به تولید افکار منفی می‌کنیم، گاهی طوری رفتار می‌کنیم که انگار بدبخت‌ترین آدم روی زمین هستیم و خدا فقط برای ما مشکل سخت درسته کرده

اگر گاهی یا همیشه اینطوری فکر می‌کنیم خیلی سخت در اشتباه هستیم، ماها هنوز تجربه خوابیدن روی پل عابرپیاده‌های تهران تو هوای کثیف رو نداریم، بی‌مکانی و کارتون خوابی برای گدایی که دنبال یک تیکه نون هست تا زنده بمونه رو هنوز تجربه نکردیم، تجربه نکردیم که چطوری با صدای ماشین‌ها و بوق‌هاشون میخوابن، تو گرما تو سرما چطوری و کجا زندگی میکنن رو تجربه نکردیم، تجربه این رو نداریم فقط یک لباس برای پوشیدن داشته باشیم تازه اونم رنگش به مرور زمان به سیاهی رفته باشه، زیر یک سقف که امنیت جانی داریم، به جای شکر کردن و تلاش کردن، نشستیم و هنرمون این شده که با کیبورد گوشی یا کامپیوتر از مشکلات ناچیز خودمون کوهی به بلندی آسمون در فضای مجازی بسازیم.

بعضی‌هامون به خدا میگیم خدایا چرا اخه من، چرا اخه من اینقدر مشکلات دارم، من که توان این مشکلات رو ندارم من ضعیفم. ولی غافل از اینکه تو توانش رو داری فقط باور نداری، اگر واقعا توانش رو نداری پس باید به این نتیجه برسیم که خدا تو آیه بالا دروغ گفته، نه؟ یا اینکه به همه عالم مشکلات کم داده فقط به تو یک دونه مشکلات سخت داده :)

دروغگوی بزرگ و همیشگی افکار منفی شماست و همیشه توان شما رو در مشکلات زیر سوال میبره، کمتر به خودتون خیانت بکنید، شما با داشتن افکار منفی حتی گداتر از فقیر روی پل هستید چرا که شما گدای فکری هستید و توان مثبت فکر کردن رو هم ندارید و عاجزید، یا بهتر هست بگم تمایلی به مثبت فکر کردن ندارید.

از نظر من گروهی فقیر هستند که که نمیدونن افکار مثبت چه تاثیر مثبتی در زندگی داره و فقیرتر از این گروه، گروهی هستند که میدونن افکار مثبت چه تاثیر خوبی داره ولی تلاشی براش نمیکنن، خطاب به گروه دوم بگم که در زندگی شما فردی وجود داره که هر ثانیه در شرایط سخت زندگی شما خیانت‌های زیادی میکنه و اون فرد کسی نیست جز خودتون، شما خودتون خیانت‌کار ترین فردی هستید که باید بشناسید.

حتی جرات نداری بری جلوی آینه به خودت بگی سلام خیانت کار، ولی در عمل خیانت کاری. پس دیگه دنبال مقصر در زندگی خودت نگرد، چرا که فرد مقصر هیچ فاصله‌ای با شما نداره

برای تغییر هیچ گاه دیر نیست و ان شالله که من و شما اینطوری نباشیم :)

پست‌های زیر جالب هستند و مربوط به همین موضوعات اند، دوست داشتید بخونید

لذت بردن را یادمان ﻧﺪﺍﺩﻧﺪ - سخن زیبای دکتر حسابی

شما فقیرترین و بی سوادترین فرد هستید اگر ...

تمام مشکلات بشری در یک چیز خلاصه میشود

لطفا به خودتان خیانت نکنید

یاد بگیریم به خودمان احترام بگذاریم

در روزی بسیار نزدیک همه ما دستانمان از دنیا کوتاه خواهد شد و گدای چند صلوات از انسان های روی زمین می‌شویم، پس من هر شب برای بازدیدکنندگان سایتم صلوات میفرستم، یعنی برای تو که این متن را میخوانی، حال می‌شود تو هم برای من بفرستی؟ :)
جهت دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود ، در خبرنامه عضو شوید
۵ دیدگاه
    • avatar
      هدف هم همینه :)
  1. avatar
    این آیه خیلی وقتا باعث میشه قوی تر بشم و صبورتر، عالیه...
    گاهی اوقات نیاز به یادآوری و تلنگر داریم، ممنون بابت متن خوب
    • avatar
      اره درسته تلنگر لازمه
      خواهش :)
  2. avatar
    سلام
    امروز اولین باره که اینجا اومدم و از مطالب خوبی که گذاشتید بهره بردم.
    سپاس
    • avatar
      سلام
      خوشحالم از حضور شما
      خواهش میکنم امیدوارم در عمل مفید باشه :)
  3. avatar
    خیلی پستاتون دوست داشتنیه :)
    خوشحالم که با اینجا اشنا شدم . . . قلمتون همیشه مانا
    • avatar
      خوشحالم خوشت اومده :)
      خوش آمدی ماریا به دنیای ذهن زیبای من :)
  4. avatar
    بله واقعا طبق فرمایش جنابتان مشکل اصلی مملکت ما فقر فکری هست تا فقر اقتصادی.
    جهت کمک به تغییر افکار و زندگی، کتاب "اثر مرکب" نوشته دارن هاردی که خیلی به خود من کمک کرده رو پیشنهاد میدم. ان شاءالله روزی برسد که مردم ایران به جایگاه اصلیشون که "شادترین ملت" است، برگردند.
    والسلام علی عبادالله الصالحین
    • avatar
      سلام
      خیلی ممنونم از معرفی این کتاب
      من خودم کتاب اثر مرکب رو تازه گرفتم :)
ارسال نظر
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
زندگی، یعنی عشق فرصت همراهی با، امید است درک همین اکنون است وزن نگاهی است که در خاطره ها می ماند حس شکوفایی یک مزرعه، در باور بذر ترجمه روشن خاک است، در آیینه عشق شاید آن لبخندی ست، که دریغش کردیم رسم پذیرایی از تقدیر است یعنی تکاپو یعنی هیاهو شب نو، روز نو، اندیشه نو یعنی حرکت و امید
کانال تلگرام در بیان دنبال کنید