۶

رایج ترین احساسات منفی و راه حل کنترل آنها

رایج ترین احساسات منفی و راه حل کنترل آنها

مثبت اندیش باش تا کامروا باشی

قسمت 28:

رایج ترین احساسات منفی و راه حل کنترل آنها

بسیاری از مردم نمیدانند با احساسات ناخواسته خود چگونه برخورد کنند و در مهار آن دچار مشکل میشوند، اما اگر بتوانیم از عهده آنها بخوبی برآییم، خود و نیازهایمان را بدرستی میشناسیم و در عین حال که قوی و با اعتماد به نفس خواهیم شد، میتوانیم با دیگر افراد جامعه و رویدادهای زندگی ارتباط خوب و موثری برقرار کنیم.

کنترل نکردن احساسات منفی، بسرعت ارتباط ما با دیگران، شغل و حتی سلامتمان را به خطر می اندازد. به طور مثال، کسانی که بخوبی از پس مهار اضطراب خود برمی آیند، علاوه بر این که به دیگران آرامش میدهند و با آنها ارتباط خوبی دارند، از سیستم ایمنی قویتری برخوردار هستند، کمتر بیمار میشوند و دیرتر از بقیه به پیری میرسند.

رایجترین احساسات منفی، ناامیدی و رنجش، نگرانی و ناآرامی، خشم، بیزاری، اندوه و دلشکستگی است. در این مطلب برای مهار هر احساس، ترفندهای با رنگ سبز آورده شده که میتواند برای مقابله با آن به شما کمک کند.


احساس : ناامیدی و رنجش

ناامیدی زمانی رخ میدهد که بشدت احساس گرفتاری میکنید و نمیتوانید در کار و فعالیت روزمره موفقیتی داشته باشید. ممکن است رخدادی، شما را از کار و زندگی معمول بازداشته باشد. دلیل آن هرچه باشد فرقی نمیکند. هر چه سریعتر این احساس را کنترل کنید، در غیراین صورت شدت مییابد و به شکل خشم و عصبانیت خود را نشان خواهد داد.

صبر و بررسی

یکی از بهترین روشهای برخورد با این احساس، صبر و بررسی وضع موجود است. از خود بپرسید چرا چنین احساسی دارید و پاسختان را با جزئیات یادداشت کنید. سپس دنبال راه حل مناسبی بگردید. مثلا اگر بیمارید و مجبورید مدتی در رختخواب بمانید، با کتاب خواندن یا دیدن برنامه مورد علاقه تان که پیش از این، وقت تماشای آن را نداشتید، بر احساس ناامیدی غلبه کنید.

یافتن جنبه های مثبت

به وضعیت ناراحت کنندهای که پیش آمده، به گونهای دیگر بنگرید. این تغییر کوچک در نگرش، حال روحیتان را بهبود میبخشد. هر وقت مانعی جلوی راهتان قرار میگیرد، به جای ناامیدی به راهی برای رفع آن بیندیشید. البته گاهی مجبور میشوید به خودتان زمان بدهید.

یادآوری

آخرین باری را که احساس ناامیدی کردید به یادآورید. مسلما احساس بدتان پس از مدتی از بین رفته است. مطمئن باشید این بار هم خواهد گذشت. چرا که چنین احساسهایی موقت و گذراست. بدانید که احساس ناامیدی، مانع تفکر معقول برای حل مشکل میشود.


احساس : خشم

بدترین احساس مخربی که میتواند هنگام بد بودن شرایط پیش بیاید، خشم و عصبانیت است. متاسفانه خشم، یکی از احساسات قدرتمندی است که بیشتر ما نمیتوانیم براحتی آن را کنترل کنیم و ما را دچار دردسرهایی گاه جبران ناپذیر میسازد.

علائم اولیه خشم

هرکسی درحال عصبانی شدن، بسرعت علائم اولیه آن را درمی یابد. به این علائم خیلی زود توجه نشان دهید. این کار باعث میشود جلوی خشمتان را بگیرید. همه میتوانند نحوه واکنش خود را در برابر موضوعات عصبانی کننده انتخاب کنند. اگرچه اولین واکنش انسانها نسبت به شرایط نامناسب، به طور غریزی بروز خشم است، اما مجبور نیستید از این غریزه پیروی کنید. یاد بگیرید انتخاب بهتر و ملایمتری داشته باشید.

دست از کار کشیدن

اگر هنگام عصبانیت، مشغول انجام کاری هستید، از آن دست بکشید و لحظه ای از تکنیک تنفس عمیق استفاده کنید. این روش افکارتان را در مسیر مثبت قرار میدهد و جلوی خشمتان را میگیرد.

تصور

اگر خودتان را تصور کنید که در لحظات عصبانیت چه رفتاری دارید و چگونه به نظر میرسید، نسبت به شرایط دید خوبی پیدا خواهید کرد؛ مثلا هرگاه آماده بودید که بر سر کسی فریاد بزنید، حالت و صورت خود را تصور کنید. مسلما حرکات چندان مناسبی نخواهید داشت. آیا خودتان دوست دارید با چنین فردی سر و کار داشته باشید؟ احتمالا نه. بنابراین خشمتان را مهار کنید.

نفرت و بیزاری

در زندگی شخصی و کاریتان احتمالا افرادی وجود دارند که دوستشان ندارید. این که آنها چه کسانی هستند، مهم نیست. آنچه مهم است نحوه برخورد شماست. سعی کنید حرفهای عمل کنید.

رفتار محترمانه

اگر مجبور هستید با کسی که او را دوست ندارید سروکار داشته باشید، وقت آن رسیده که غرور و خودپسندی را کنار بگذارید و با آن فرد، درست مانند دیگران، با تواضع و ادب رفتار کنید. رفتار نامناسب او نمیتواند رفتار بد شما را توجیه کند. میتوانید با نادیده گرفتن برخورد بدش، او را خلع سلاح کنید.

جسارت

اگر فرد مورد نظر از فروتنیتان سوءاستفاده کرد، محکم جلوی او بایستید و به او بفهمانید نمیتواند به شما آزاری برساند.


احساس : اندوه و دلشکستگی

کنار آمدن با اندوه، یکی از مشکلترین کارهایی است که فرد دلشکسته مجبور است انجام دهد. اندوه میتواند از کارآیی فرد بکاهد زیرا وقتی او مبتلا به اندوه است، از انرژی اش کاسته میشود و توان برخورد با مشکلات را نخواهد داشت و در نتیجه موفقیتی عایدش نمیشود.

توجه به افکار

با خود بیندیشید که قرار نیست در زندگی همیشه موضوعات ناراحت کننده پیش بیاید و اگر مشکلات وجود نداشتند، زندگی مانند یک جاده صاف و مستقیم، بدون تپه و دره و پستی و بلندی و به طور کلی کسل کننده بود. در واقع تپه ها و درهها، جاده زندگی را جذاب و هیجان انگیزتر میکنند.

انتخاب هدف

اگر به هدفتان نرسیده اید، به این معنا نیست که آن هدف دست نیافتنی است. آن را حفظ کنید و برای رسیدن به هدف، در برنامه تان تغییرات کوچکی بدهید. مثلا ضرب الاجل آن را عقب تر بیندازید.

ثبت افکار

موضوعاتی که دقیقا شما را گرفتار اندوه میکند، یادداشت کنید. آنها چه چیزهایی هستند. شغل، همسایه، درآمد یا تنهاییتان؟ پس از شناخت منبع اندوه، به دنبال راه حلهای مناسب باشید و برای رفع مشکل اقدام کنید. یکی از ویژگیهای ذاتی انسان قدرت تغییر شرایط است که بیشتر مواقع آن را به دست فراموشی میسپارد.

لبخند

به زور لبخند زدن، کاری عجیب و سخت است، اما حتی تظاهر به لبخند، میتواند به فرد احساسی از شادی القا کند. آن را امتحان کنید و از تاثیر شگفتآورش متعجب شوید. خنده


احساس : نگرانی و ناآرامی

وقتی روند معمول زندگی به خطر میافتد، بسیار طبیعی است که فرد دچار اضطراب و نگرانی شود. اگر اجازه دهید این احساس منفی وجودتان را فراگیرد، خیلی سریع و راحت از مهارتان خارج میشود و نه تنها سلامت ذهنیتان را تحت الشعاع قرار میدهد، بلکه از کارآیی و تمایل شما به ادامه زندگی و حتی گاهی ریسک کردن میکاهد.

دوری از موضوعات نگران کننده

تاجایی که میتوانید از موضوعات نگران کننده اجتناب کنید. مثلا اگر شنیدن اخبار منفی شما را نگران میکند، خود را درگیر این اخبار نکنید زیرا به نگرانی و اضطراب بیشترتان منجر میشود و شما را از پای در میآورد. یا مثلا ماه عسل را مجور نیستی نگاه کنی :))

تنفس عمیق

این نوع تمرین، به تنفس و ضربان قلب کمک شایانی میکند. هرگاه دچار اضطراب و نگرانی شدید، شروع به تنفس عمیق کنید و در آن لحظه به هیچ چیز دیگر غیر از نحوه تنفس توجه نکنید. این کار را حداقل  5بار تکرار کنید.

تمرکز بر بهبود شرایط

اگر وضعیتتان بسیار نگران کننده است، مثلا میترسید از کارتان اخراج شوید یا در آزمون مهم پیش رویتان موفق نشوید، نشستن و نگران بودن مشکلی را حل نمیکند. به جای آن به راه حلهای احتمالی فکر کنید. مثلا دنبال کار جدیدی باشید یا با برنامه ریزی صحیح، خود را برای آزمون مورد نظر آماده کنید.

یادداشت موضوعات نگران کننده

اگر موضوعات نگران کننده، لحظه ای رهایتان نمیکنند، آنها را به منظور رسیدگی در برگهای یادداشت کنید و برای حلشان، زمانی مناسب درنظر بگیرید. بنابراین تا وقت رسیدگی، لحظه ای هم به آنها فکر نکنید. وقتی دائم و در هر لحظه از زندگی نگران چیزی باشید، اعتماد به نفس خود را از دست میدهید و مشکلاتتان بیش از پیش میشود.


 قسمت 28 از 35

بقیه قسمت ها: مثبت اندیش باش تا کامروا باشی

برچسب ها اثرات مثبت اندیشی احساس خشم احساس نگرانی و ناآرامی اعتماد به نفس افکار مثبت افکار منفی انتخاب هدف اندوه و دلشکستگی اندیشه مثبت تاثیر افکار تاثیر افکار مثبت تاثیر باور تصور موفقیت تنفس عمیق ثبت افکار خصوصیات افراد موفق خوش بینی نسبت به اتفاقات خوشبختی خوشبختی یعنی ذهن مثبت رایج ترین احساسات منفی و راه حل کنترل آنها رفتار محترمانه صبر و بررسی فکر قانون جذب قدرت انتخاب قدرت فکر لبخند مثبت اندیش باش تا کامروا باشی مثبت اندیشی مثبت نگری مقاله مفید مثبت اندیشی موفقیت ناامیدی و رنجش نفرت و بیزاری نگاه مثبت نگرش مثبت چگونه از گذشته رهایی چگونه امیدوار باشیم چگونه به آرامش برسیم چگونه به دستاوردهای بزرگی داشته باشیم چگونه خوب باشیم چگونه زندگی ایده آل داشته باشیم چگونه زندگی خوبی داشته باشیم چگونه زندگی خوشی داشته باشیم چگونه لبخند بزنیم چگونه مثبت فکر کنیم چگونه مشکلات را حل کنیم چگونه موفق شویم یافتن جنبه های مثبت
جهت دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود ، در خبرنامه عضو شوید
مطالب پیشنهادی

ویدیو کوتاه و زیبا با موضوع شاد زندگی کنید - مثبت اندیشی و خوش بینی - راز موفقیت

کلیک کنید

مثبت اندیش باش تا کامروا باشی
آموزش کامل و کاربردی مثبت اندیشی
به سمت زندگی خوب تغییر کنید

کلیک کنید

۶ دیدگاه
  1. avatar
    عالی بود، ممنون...
    اینکه فک کنی همه چی تموم میشه و گذرا هست خیلی میتونه کمک کنه، اگه نگاهی به گذشته کنیم می فهمیم گر چه سخت، خیلی سخت، هر طور که بوده گذشته، پس سعی کنیم تو هر موقعیتی بهترین حال رو برای خودمون بسازیم، واینکه موقعیت های مختلف مثل استرس، ترس، نگرانی پیش میاد و طبیعی هست، این مهمه که چطوری خودمون رو کنترل کنیم و اجازه ندیم نگرانی هامون زیاد طول بکشه و ادامه دارش کنیم و بهش دامن بزنیم، متوقفشون کنیم و حالمون رو خوب کنیم.
    ماه عسل رو هم میشه با دید مثبت و الگو پذیری و تلنگر و... نگاه کرد.:))
    لبخند و خنده هم خیلی خوبه گرچه از ته دل نباشه:))
    از ته دلش که عالییه
    و برای همه آرزوی خنده از ته دل رو دارم:)
    • avatar
      خواهش
      اره خیلی مهمه، منم اینطوری فکر میکنم، هرچقدر هم الانم سخت باشه بالاخره روزی تموم میشه
      درباره ماه عسل حرفی ندارم :))
      لبخند همیشه خوبه :)
      شاید اولش از ته دل نباشه ولی این خنده ها بعدا کمک میکنه تا خنده های بعدی از ته دل باشه
      اروزی قشنگی هس :)
    • avatar
      نظراتت کلا کلیشه ای هس :)
    • avatar
      ای تی باس روانشناس هم باشه :))
  2. avatar
    شفیقه طهماسبی
    درود دوست عزیز
    مطلبتون مفید بود و ارزشمند.
    نداشتن تمایل برای کنترلِ احساسات از جمله خشم درنوجوانان یک معضل بزرگه که مستلزم برخوردهای صحیح هست.
    ممنون میشم اگر مقدور باشه در مورد نحوه ی برخورد با فرزندان نوجوان و خشم اونها مطالبی کاربردی ارائه بفرمایید
    • avatar
      سلام :)
      ممنون
      موضوع شما خیلی کلی هست و نیاز به زمان داره تا براش مطلبی اماده کنم و متاسفانه این زمان رو ندارم ولی خوشبختانه کلی کتاب با این موضوع و حتی خیلی فراتر چاپ شده
    • avatar
      بعید میدونم :)))
      فکر کنم خسته باشی الان :))))
    • avatar
      خداروشکر
ارسال نظر
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
زندگی، یعنی عشق فرصت همراهی با، امید است درک همین اکنون است وزن نگاهی است که در خاطره ها می ماند حس شکوفایی یک مزرعه، در باور بذر ترجمه روشن خاک است، در آیینه عشق شاید آن لبخندی ست، که دریغش کردیم رسم پذیرایی از تقدیر است یعنی تکاپو یعنی هیاهو شب نو، روز نو، اندیشه نو یعنی حرکت و امید