۰

چگونه فکرمان را مدیریت کنیم؟

چگونه فکرمان را مدیریت کنیم؟

مثبت اندیش باش تا کامروا باشی

قسمت 32:

چگونه فکرمان را مدیریت کنیم؟

همه ما روزمره با مسائلی دست و پنجه نرم می کنیم، این برخورد با مشکلات دو نمونه است: یا با آگاهی و یا ناخودآگاه و غافلانه. گاهی اوقات آنقدر مشکلات به ما فشار روحی وارد می کند که طاقت ما تمام می شود و به زمین و زمان بد می گوییم و بدبین می شویم و شروع به افکار نا مثبت و مخرب می کنیم.

امام علی (ع) می فرمایند:

جهان هر کس به اندازه وسعت فکر اوست.

این حرف امام علی (ع) را اینطور می شود تفسیر کرد که اکثر مشکلاتی که انسان در زندگی با آنها مواجه است سرچشمه در افکار نادرست وی دارد و بنابراین اگر دنبال زندگی مثبت و سالم هستیم باید افکار خود را درست کنیم و افکار مثبت و سالم داشته باشیم

تفکر انیشتین می گوید:

اگر میخواهید در زندگی و روابط خصوصیتان تغییرات جزیی به وجود آورید به گرایشها و رفتارتان توجه کنید.

اما اگر دلتان میخواهد قدمهای کوانتومی بردارید و تغییرات اساسی در زندگیتان ایجاد کنید باید نگرشها و برداشتهایتان را عوض کنید. حقیقت این است که به محض تغییر برداشت، همه چیز ناگهان عوض میشود. کلید یا راه حل هر مسئله ای این است که به شیشه های عینکی که به چشم داریم بنگریم؛ شاید هر از گاهی لازم باشد که رنگ آنها را عوض کنیم و در واقع برداشت یا نقش خودمان را تغییر بدهیم تا بتوانیم هر وضعیتی را از دیدگاه تازهای ببینیم و تفسیر کنیم . آنچه اهمیت دارد خود واقعه نیست بلکه تعبیر و تفسیر ما از آن است.

شاید تا به حال متوجه این مساله شده باشید که شما حتی یک لحظه هم نیست که فکر نکنید؟ آنچه در دنیا اتفاق میافتد، با یک فکر شروع میشود. افکار ما هستند که ما را در مسیر زندگی هدایت میکنند. این مساله که افکار مثبت دریچه های امید را به سمت زندگی ما باز میکنند و افکار منفی ما را از ادامه راه بازداشته و تلاش ما را به شکست می کشانند، امروزه ثابت شده است. بنابراین باید یاد بگیریم که افکار خود را در جهت دستیابی به اهدافمان در زندگی هدایت کنیم. چگونه؟

با طی کردن مراحل زیر این توانایی در ما ایجاد خواهد شد، امتحان کنید:

برای شروع به فکرهایتان بیشتر توجه کنید، بدون اینکه بخواهید آنها را شناسایی کنید. در واقع شما باید به عنوان فردی جدا از خودتان به توجه به افکارتان ادامه دهید. ممکن است در این میان گاهی این افکار شما را با خودش به رویا بکشاند، به خصوص اگر مبتدی باشید. هیچ اشکالی ندارد. سعی کنید هر چه سریعتر این حالت را از خود دور کنید و دوباره به عنوان یک ناظر به فکرهایی که از سرتان میگذرد، توجه کنید.

نگذارید افکارتان مزاحم شما شوند. آنها را قضاوت یا سرزنش نکنید. سعی نکنید آنها را کنترل کنید. بعد از مدتی شما میتوانید یاد بگیرید که افکار منفی شما درباره چه چیزهایی است. حالا سعی کنید افکار مثبتی را که میتواند جایگزین این افکار منفی باشد، شناسایی کنید تا به دنبال آن رفتارهای مثبتی را در خود به وجود آورید. تلاش ما باید در این راستا باشد که مقدار افکار منفی و غیرضروری را هر چه کمتر کنیم و کیفیت و چگونگی افکار مثبت و ضروری را در ذهن خود تقویت کنیم. خودتان را مشغول کنید.

یک غذای ساده، یک نفس عمیق و انجام تمرینات آرام کننده به سادگی به توانایی شما در مدیریت افکارتان کمک میکنند. از کارهای دیگر انتظار زیادی برای این کمک نداشته باشید.

یک دفترچه یادداشت کوچک با خود داشته باشید. یادداشتی از افکار خود تهیه کنید. لحظه هایی از روز را که طی آن شاد بوده اید، در دفترچه بنویسید. آیا آنها مثبت، کارآمد و کافی بوده اند یا اینکه افکاری گیج کننده، اغراق آمیز و منفی داشته اید؟ آیا به رابطه میان آنچه اتفاق افتاده و عکس العمل هایی که شما در برابر آن نشان داده اید، توجه کرده اید؟ اگر جواب مثبت است، آیا شما نتایج افکار منفی را تجربه کردید؟ آیا تفاوتی میان کلمات و افکارتان وجود داشت؟ اگر این تفاوت وجود داشت، توجیه آن منطقی و درست بود یا خیر؟ آیا میتوانستید راه بهتری برای ایجاد هماهنگی میان افکارو کلماتتان پیدا کنید؟

افکار منفی!

یک خورشید قدرتمند را که نور قوی دارد، مجسم کنید. از این شعاع نورانی درخشان برای نابودی افکار منفی، فکرهای ناخواسته، تصورات و حسهای نامطلوب که شناسایی میکنید، استفاده ببرید. این خورشید را مانند یک اسلحه که تمام وقت آماده شلیک است و به طور اتوماتیک افکار منفی را هدف قرار داده و آنها را میکشد، در ذهن خود داشته باشید. یادتان نرود که این خورشید را به عنوان دوست صمیمی و خیلی مهربان در تصور خود داشته باشید. به خاطر داشته باشید که چند بار در روز ناچار به استفاده از این خورشید شده اید. این کار باعث پیشرفت تدریجی هوشیاری شما میشود و افکارتان از این طریق رشد میکنند. علت افت شدید افکار منفی این است که هر گاه ما از چیزی استفاده نکنیم، به تدریج آن را از یاد میبریم و به عبارتی گم میکنیم.

افکار مثبت را جایگزین کنید!

یکی از گامهای حیاتی در این فرآیند، جایگزینی سریع افکار مثبت به جای افکار منفی از بین رفته است. هر چه مدت این جایگزینی کوتاهتر باشد، بهتر است. طولانی شدن زمان جابه جایی میان افکار منفی و مثبت باعث میشود که قدرت افکار شب کاهش پیدا کند. موفقیت و آرامش ما به شناخت کامل اهدافمان و پیگیری موثر برای دستیافتن به آنها است که هر دوی این عوامل به چگونگی مدیریت افکار ما بستگی دارد. کیفیت افکار ما است که کیفیت بروندهی خود را که عمل ما است، تعیین خواهد کرد. افکار ما قدرت جامه عمل پوشاندن به خود را دارند زیرا آنها وسیلهای هستند که انرژی درونی ما را به سمت فعالیتهای جسمی یا ذهنی هدایت و کانالیزه میکنند. شرایط بیرونی و سایر تبعات آن فقط در صورتی میتوانند به ما آسیب برسانند که ما این اجازه را از طریق افکارمان به آنها بدهیم. مثبت سخن بگویید، سخنان مثبت بزرگان را بخوانید. در محیط زندگی خود پوسترها و کارتهایی که پیامهای مثبت بر آنها نوشته شده بر در و دیوار بچسبانید.

"سر چشمه به واقعیت پیوستن همه رویاها در درون ماست"


 قسمت 32 از 35

بقیه قسمت ها: مثبت اندیش باش تا کامروا باشی

جهت دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود ، در خبرنامه عضو شوید
مطالب پیشنهادی

ویدیو کوتاه و زیبا با موضوع شاد زندگی کنید - مثبت اندیشی و خوش بینی - راز موفقیت

کلیک کنید

مثبت اندیش باش تا کامروا باشی
آموزش کامل و کاربردی مثبت اندیشی
به سمت زندگی خوب تغییر کنید

کلیک کنید

۰ دیدگاه
اولین دیدگاه این مطلب را ارسال کنید.
ارسال نظر
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
زندگی، یعنی عشق فرصت همراهی با، امید است درک همین اکنون است وزن نگاهی است که در خاطره ها می ماند حس شکوفایی یک مزرعه، در باور بذر ترجمه روشن خاک است، در آیینه عشق شاید آن لبخندی ست، که دریغش کردیم رسم پذیرایی از تقدیر است یعنی تکاپو یعنی هیاهو شب نو، روز نو، اندیشه نو یعنی حرکت و امید