۲

داستان زیبا و آموزنده - انتظار

داستان زیبا و آموزنده - انتظار

داستان زیبا و آموزنده

روزی حکیم پیری در راه مردی را دید که خیلی ناراحت و متاثر بود. علت ناراحتی او را پرسید.

مرد پاسخ داد: ای حکیم در راه که می‌آمدم یکی از آشنایان را دیدم. سلام کردم. جواب نداد و با بی اعتنایی و خودخواهی گذشت و رفت و من از این طرز رفتار او خیلی رنجیدم. توقع و انتظار چنین رفتاری را از او نداشتم.

حکیم گفت : چرا رنجیدی ؟

مرد با تعجب گفت: خوب معلوم است... آیا چنین رفتاری ناراحت کننده نیست؟

حکیم دانا پرسید: اگر در راه کسی را می‌دیدی که به زمین افتاده و از درد به خود می‌پیچد. آیا از دست او دلخور و رنجیده می‌شدی ؟


مرد گفت : مسلم است که هرگز دلخور نمی‌شدم. آدم از بیمار بودن کسی دلخور نمی‌شود.

حکیم دانا پرسید: به جای دلخوری چه احساسی پیدا کرده و چه می کردی؟


مرد جواب داد : احساس دلسوزی و شفقت و سعی می‌کردم طبیب یا دارویی به او برسانم.


حکیم دانا گفت : همه این کارها را به خاطر آن می‌کردی که او را بیمار و درگیر می‌دانستی. اینطور نیست؟ حال بگو ببینم، آیا انسان تنها جسمش بیمار و پریشان می‌شود ؟ آیا روان و ذهن آدمی بیمار، درگیر و پریشان نمی‌شود؟

اگر کسی فکر و روانش سالم و آرام باشد هرگز رفتار بدی از او دیده نمی‌شود؟  "غفلت" نوعی پریشانی و درگیری ذهنی و روان آدمی است.

باید به جای دلخوری و رنجش نسبت به کسی که غافل شده است یا به عمد یا به دلیل درگیری و پریشانی، دل سوزاند و کمک کرد. باید به او طبیب روح و داروی جان رساند.

پس ای مرد از دست هیچ کس دلخور مشو، توقع نداشته باش، کینه به دل مگیر و آرامش خود را هرگز از دست مده.

هر وقت کسی کاری می‌کند که تو انتظار و توقع آن را نداری، بدان در آن لحظه او درگیر، پریشان و یا بیمار است.

 

+  چیزی که کم نداریم بیماره :دی و چیزی که کم داریم آدم هایی با این طرز فکر حکیمه، ولی من امید دارم بهتر خواهیم شد، من از خودم شروع میکنم :)  شما هم از خودتون شروع کنید، انتظار داشتن همیشه باعث آزار و اذیت روحتون میشه، نداشتن انتظار از دیگران یعنی داشتن نعمت هایی مثل آرامش درون، مثل داشتن یک احساس خوب ;-)
در روزی بسیار نزدیک همه ما دستانمان از دنیا کوتاه خواهد شد و گدای چند صلوات از انسان های روی زمین می‌شویم، پس من هر شب برای بازدیدکنندگان سایتم صلوات میفرستم، یعنی برای تو که این متن را میخوانی، حال می‌شود تو هم برای من بفرستی؟ :)
جهت دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود ، در خبرنامه عضو شوید
۲ دیدگاه
  1. avatar
    انتظار :به نظر من نباید از کسی انتظار کار یا رفتاری را داشته باشیم که خودمون دوست داریم "چون گاهی از مواقع اونها هم از ما انتظار رفتاری بهتر از ما را دارند مثل اون ماجرایی که میگه :تا با کفش کسی راه نرفتی و پا توی راهی که اون میره نزاشتی قضاوت نکن همینه وقتی از کسی انتظار داریم کاری بکنه یا ...وبعداون جوری که میخواییم نمیشه .بعد اون را قضاوت میکنیم ما شرایط زندگی اونا را نداریم پس بهتره به جای انتظارهای بیهوده از بقیه کمی درکشون کنیم و دراخر بهتره کمی بدون قضاوت و انتظار زندگی کنیم

    شاید بد گفتم منظورما یا شاید ربطی به هم نداشته باشن اما این فکره منه

    :))
    • avatar
      درست میگی
      متوجه شدم
      ولی خب شاید کمی سخت باشه توی این زمونه :)
ارسال نظر
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
زندگی، یعنی عشق فرصت همراهی با، امید است درک همین اکنون است وزن نگاهی است که در خاطره ها می ماند حس شکوفایی یک مزرعه، در باور بذر ترجمه روشن خاک است، در آیینه عشق شاید آن لبخندی ست، که دریغش کردیم رسم پذیرایی از تقدیر است یعنی تکاپو یعنی هیاهو شب نو، روز نو، اندیشه نو یعنی حرکت و امید
کانال تلگرام در بیان دنبال کنید