عشق را تمرین کنیم - تعریف عشق از نگاه من چیست

عشق را تمرین کنیم - تعریف عشق از نگاه من چیست

میزان هنر عشق در قدرت مهارت است

عشق، هنر است؛ و عاشق، هنرمند، و یک هنرمند مهارتی دارد که با تمرین و ممارست آن را کسب کرده است. پس هنر عشق ورزیدن مهارتی اکتسابی است. مهارتی همانند رانندگی که بسیاری از ما از بدو تولد فاقد این هنر هستیم. بر همین مبنا باید آموزش ببینیم.

عشق احساسی نیست که فرد بتواند به آسانی و بدون رسیدن به درجه مشخصی از بلوغ شخصیتی به آن دست یابد. تعریف خود از عشق را تعریف واقعی از عشق ندانید. به دنبال آموزش عشق‌ورزی باشید و تعریف واقعی آن را دست‌یابید.

این را بدانید که اگر با جدیت به دنبال رشد و توسعه فردی خود نباشید و خود را به‌خوبی نشناسید، تمام تلاش‌هایی که صرف رسیدن به عشق می‌کنید محکوم به شکست خواهد بود.

تمرین عشق چیست

همان‌طور که گفتم عشق هنر و مهارتى است که باید با تمرین و ممارست ساخته شود. حال تمرین عشق دیگر چیست؟ آیا به این معنی است که هر روز عاشق کسی شویم؟ و با احساسات انسان‌ها بازی کنیم تا در آخر عاشق واقعی خود را پیدا کنیم؟ خیر

تمرین عشق ظاهراً ربطی به خوده عشق ندارد درحالی‌که ارتباطی غیرمستقیم ولی به‌شدت وابسته را دارد. داشتن انضباط، بردبارى، علاقه، ایمان و ... و درنهایت شناخت خود و ارتقا مهارت‌های درون فردی از عوامل کلیدى تمرین هر هنرى مثل عشق هستند. شما با این تمارین می‌توانید مراقب عشق و معشوق خود باشید، شما با این تمارین عشق می‌توانید مسئولیت‌پذیری نسبت به نیازهای معشوق و واکنش مطلوب به آن داشته باشید، شما با تمرین عشق می‌توانید احترام به محبوب خود و پذیرفتن او همان‌طوری که هست، داشته باشید. و نهایتاً شما با تمرین عشق می‌توانید آگاهى از احوالات و نیازهای او که در حقیقت زیستن در لحظه را می‌طلبد، داشته باشید.

آیا در این زمانه عشق واقعی وجود دارد؟

هرچند برخی عشق‌ها در قالب فرهنگی مصرف‌گرا خلق می‌شوند فرهنگی که پایه آن بر اساس دادوستدهای سنتی است و شخص در عشق، منفعت خود را اولویت قرار مى‌دهد، هرچند این امر را نباید گفت عشق و باید به دنبال عنوان بهتری همانند یک عهدنامه و یا قرارداد تجاری و احساسی نام برد. و شخص در این قرارداد وقتی به جذابیت‌های احساسی و یا آمیزش‌های جنسی خود می‌رسد دیگر قرارداد فاقد اعتبار می‌شود.

اگر چنین در اطراف خود دیدید آن را عشق خطاب نکنید. عشق فراتر از این اعمال است. ارزش‌های پاک عشق را نمی‌توان در لجن‌زارهای بی‌قیدوشرط پیدا کرد. عشق، دو را به یک می‌رساند، عشق یکی شدن است، در کنار آزادی که به دست می‌آورید. عشق دادن است و بخشیدن نه صرفاً صرف کردن آن.

عشق‌های واقعی در این زمانه هم بسیار است و حال اگر کمتر دیده می‌شود ب خاطر آن است که جامعه اساساً به عشق‌های غیرواقعی و کاذب واکنش بیشتری را نشان می‌دهد و آن را به‌خوبی در حد توان خود رسانه‌ای می‌کند و موردتوجه عموم قرار می‌گیرد و وقتی‌که در افکار مردم هرروز چنین رسانه‌هایی تکرار شود به باورهای غلط در طول دوره زندگی خود می‌رسند.

آیا به عشق اعتقاد ندارید؟

انسان نیازهایی دارد که باید در زمان و در شرایط مناسب به شکل اصولی رفع گردد، شما نمی‌توانید بگویید که من آب نخواهم خورد چون به آن اعتقادی ندارم، نمی‌توانید بگویید که من نفسی نخواهم کشید چون به آن اعتقادی ندارم.  اگر در عمل به این بی‌اعتقادی خود برسید طبیعتاً حکم شما مرگ خاموشی خواهد بود، بنابراین به عشق همانند آب‌وهوا نیاز خواهید داشت چه اعتقاد داشته باشید و چه نداشته باشید. عشق یک نیاز هست نه یک انتخاب.

نبود عشق چه تأثیری دارد؟

می‌شناسیم که چه بسیار افراد سن بالا ازدواج‌نکرده‌اند و البته زنده هستند ولی فقط در جسم و ظاهر . روحی شاد و طراوت در وجود آن‌ها نمانده است، گاهی حتی در ظاهر لبخندی می‌زنند ولی در این دنیا انگار وجود ندارند. از درون افسرده هستند ولی ممکن است ظاهر خود را نگه‌داشته باشید. این آثار در نبود عشق به وجود می‌آید.

تعریف عشق

هرچند تعارف عشق بسیار است ولی انتهای تمام تعاریف به یک‌سو خطم می‌شود. از نگاه من انسان در جهت رسیدن به کمال، راهی جز مسیر عشق را ندارد، عشق‌های واقعی درنهایت منطق شکل می‌گیرند، در اوج عشق، منطق به بلوغ می‌رسد و این دو مسیری جدا ندارند چراکه هدفی یکسان دارند و آن رسیدن به کمال است.

لذت عشق در آن است که به باورهای عشق برسیم. عشق باعث می‌شود در زندگی شور و حرارت ایجاد شود و این عشق واقعی است که این شور و حرارت را در طول زندگی حفظ می‌کند.

خاصیت عشق واقعی آن است که محیطی گرم و لطیف می‌سازد و مسیر زندگی را به‌خوبی روشن می‌کند. در هوای سرد چقدر بخاری لذت‌بخش است؟ در  این زندگی سرد و بی‌رحم، حداقل کار عشق همانند بخاری است.

ایا می‌توان چند عشق داشت؟ بله :)

عشق هم می‌تواند گرم کند و هم می‌تواند از شدت گرما بسوزاند و نابود کند، باید نسبت به آن آگاهی پیدا کنیم و مهارت‌های لازم را کسب کنیم، هر عشقی عشق نیست، هر عشقی همانند هم نیست. عشق به هم‌جنس خودمان یا عشق به پول و ... آفت می‌آورد که حد ندارد ولی عشق به والدین، عشق به خود، عشق به همسر و عشق به خدا گرمای لذت‌بخش می‌آورد و با کسب مهارت به‌خوبی در عمل متوجه خواهیم شد که این عشق‌ها در باطنِ امر، متفاوت است و تفاوتى بنیادین دارد که باید در تشخیص این تفاوت‌ها هنرمند شویم . ما البته به همه این عشق‌ها نیاز داریم و هرکدام در ساخت انسانی والا نقش اساسی و مهمی دارند.

 

ان شالله همیشه، همه بتوانیم عاشق‌های واقعی را دریابیم و تجربه‌اش کنیم :)

 

پوریا آریافر


حال نوبت شماست، تعریف عشق از نگاه شما چیست؟ ایا به عشق اعتقاد دارید؟ 

در روزی بسیار نزدیک همه ما دستانمان از دنیا کوتاه خواهد شد و گدای چند صلوات از انسان های روی زمین می‌شویم، پس من هر شب برای بازدیدکنندگان سایتم صلوات میفرستم، یعنی برای تو که این متن را میخوانی، حال می‌شود تو هم برای من بفرستی؟ :)
جهت دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود ، در خبرنامه عضو شوید
۱۲ دیدگاه
    • avatar
      چه سریع خوندید :)
    • avatar
      خواهش :)
      به سوال ها که پاسخ ندادید :))
    • avatar
      :)
  1. avatar
    از نظرم عشق ته ته دوست داشتن است،عشق آنجاییست که آدمی در دوست داشتن به بن بست میخورد
    عشق والاترین مرتبه علاقه و محبت است
    وقتی دوست داشتن به حدی برسد که همه چیز تمام کمال باشد،همه تراز ها به پایان برسد آنگاه عشق جوانه میزند!
    من دوست داشتن را مرتبه مرتبه میدانم و عشق را آخرینشان!
    مطمئنن وجود دارد

    اگر لطف کنید آن کد امنیتی را برای نظر ها بردارید لطف نه چندان کوچکی به ما تنبل ها کرده اید
    • avatar
      و تو چه زیبا گفتی. احسنت
      بدان ای جوان مرمر که کد امنیت را فقط برای تنبلان نهادیم تا تنبلی را بکاهد و این نیز لطف ناچیز ماست، تنبل نبودن را تمرین کنیم :)
    • avatar
      تمرین را با لبخند انجام دهیم تا لذت و اثر تمرین دوچندان شود :)
  2. avatar
    سلام راستش وسط امتحانامم . وبلاگمم که زدم طی یک عمل ناجوانمردانه به خاطر سهل انگاری در فاش شدن وبلاگم توسط یک دوست غیرفعالیدم . ان شاءالله که برمیدارمش بعدا .
    اول بگم که تولدتون رو پیشاپیش تبریک میگم .
    این پستتون رو دفعه ی پیش که سر زده بودم وبلاگ و دوست داشتم جواب بدم اما نشد . امروز فکرنمیکردم هنوزم اخرین پستتون ،همین باشه. به خاطر همین وقتی دیدم ، فرصت مناسب دیدم وقت بزارم نظرمو بگم .
    عشق !
    کاملا یک حس پاک و به دور از هوس هایی که گاهی تو بیان عشق واردش میکنن ،هست . منظورم هرنوع چیزیه که قاطی احساس دوست داشتن میشه

    این تعریف و قبلا نوشته بودم 👇

    " عشق لمس دستان یار نیست .
    حتی صمیمی تر شدن از "شما" به "تو" نیست .
    عشق حتی بوسه ای عاشقانه یا درآغوش گرفتن یار هم نیست .
    عشق همان حس زیبایی است که در نبود تمام این ها اتفاق می افتد همان حس ناب عاشقانه ای که دلتنگت میکند .

    برایم هیچ حسی لذت بخش تر از شنیدن نامم با پسوند خانوم از زبان شما نیست و عاشقانه دوست دارم همیشه نامتان را با پیشوند آقا خطاب کنم ❤️

    شاید خیلی قدیمی طورانه باشد و همیشه میخندیدم به همچین عاشقانه هایی اما الان میفهمم که چه قدرررر شیرینند☺️❤️❤️ "

    👤 #خانوم_میم

    میدونید من اینبار عشق و با تمام وجودم حس کردم و میتونم بگم اسم هرنوع احساسی عشق نیست . میتونم بگم دوست داشتن و با تک تک سلول های بدن میشه لمس کرد .
    من خیلی درد کشیدم تا فهمیدمش اما خوشحالم بالاخره فهمیدم و تجربه ش کردم .


    ای کاش همه ی آدما عشق واقعیو تجربه کنن علاقه ای که درکنار یهویی اتفاق افتادنش با منطق به وجود بیاد و بچگانه و غیرمعقول شکل نگیره .
    امروز خیلیا درد دارن
     دردایی که زمان زیادی صرف میشه برای فراموشیش
     اصلا اینکه فراموش بشه یانه مشخص نیست
     و وای که اگه فراموش نشه و هربار تو لحظات خوش زندگیت کامتو تلخ کنه چه قدر ممکنه خطرناک باشه.

    امیدوارم یه روز همه ی آدما یاد بگیرن مسئولیت پذیر باشن
    مسئولیت پذیر احساسی که به زبون میارن .
    علاقه ای که کم یا زیاد تو دل طرف مقابلشون به وجود میارن .
    وابستگی و نمیشه یهو از بین بردش .
    ای کاش حداقل مسئولیت عواقبشو بپذیرن .

    :))
    چه قدرم کوتاه نوشتم . چه قدرم یهو از موضوع منحرف نشدم :///
    • avatar
      سلام
      تشکر برای غیرفعال سازی :)
      تعریف قشنگی بود ممنون
      نه خوب بود، ان اشالله همه عاشق واقعی تجربه کنن
  3. avatar
    عشق یعنی بی صدا گوشه قلبت دوستش داشته باشی و اون ندونه.. پیش ببردت و ندونه.. باعث بشه یاد بگیری خودت رو دوست داشته باشی و ندونه.. بدونی رسیدنی نیست و با بارونی که دستای اونو هم خیس میکنه حرف بزنی چون نزدیک تر از این ممکن نیست و ندونه.. عشق بی صداست به نظرم.. کاملا..
    • avatar
      تعریف خوبی هست ولی این بیشتر از اینکه عشق باشه سوزش هست.
      عشق یک طرفه عشق نیست به نظرم.
  4. avatar
    وقتی تلاشتو بکنی که دوطرفه باشه ولی نمیشه، میشه بازم عشق باشه.. بنظرم واسه تلاش اجازه داری اما اصرار نه..
    و متاسفانه رسم این نیست که همه بهم برسن..
    • avatar
      شاید ولی به نظر من عشق نیست، وقتی تلاشت رو بکنی برای ۲ طرفه ولی نشه باز میشه سوزش. عشق انسان رو به کمال میرسونه اگر عشق واقعی باشه و برای اینکه ادم به کمال برسه نیاز به زمان زیادی داره. و در این زمان طولانی طبیعتا باید کنار معشوقش باشه تا بتونه توی این مسیر قدم هاش رو برداره. بدون معشوق عشقی به شکل واقعی وجود نداره.
  5. avatar
    عشق یک طرفه وجود نداره یعنی به نظر شما؟
    به نظر من میشه اون احساس یک طرفه هم تو رو ببره بالا ولی نه به شیرینی و نه به راحتی دو طرفه...
    • avatar
      نخیر وجود نداره. در عشق قرار نیست بسوزیم. قرار هست ساخته شیم. با سوزش ساخته نمیشیم بلکه به مرور زمان نابود میشیم.
      ما انسانیم، انسان نیاز داره، بدون رفع نیازها به اوج نمیتونیم برسیم. نیاز داریم گاهی کسی باشه بهمون بگه دوستت دارم یا در عمل نشون بده نیاز داریم وقتی داریم به کسی محبت میکنیم بهمون محبت کنه ما انسان ها شدیدا نیاز داریم به این چیزها. مسیر عشق مسیر ساده و راحتی نیست.
      عشق یک طرفه خیانت به خوده عاشق هست چرا که خودش رو اینطوری عذاب میده. فقط یک بار فرصت زندگی داریم دنبال کسی باشیم که به ما هم ارزش بده همانند ارزشی که ما به او میدیم. اینطوری لذت داره و عشق رو به اوج میرسونه.
      البته باید دقت داشته باشید که کسی ادم پخته و موفقی هست که قبلا شکست خورده باشه. بدون شکست مسیر موفقیت رو نمیتونیم پیدا کنیم. پس عشق یک طرفه عملا انتهاش به شکست منجر میشه هر چند خوده شخص نمیدونه ولی همین باعث میشه بتونه دفعه بعدی عشق بهتر و واقعی تری پیدا کنه. بالا میبره ولی هر بالا بردنی تبعاتی دارد. رایگان تو رو بالا نبرد. ازت زمان و انرژی و عمرت رو گرفت. ولی اگر کسی به همین روند شکست یعنی عشق یک طرفه پیش ببره مثل کسی میمونه که همش از چاه بلند میشه و دوباره میپره تو چاه و تمام عمرش رو داره همین رو تمرین میکنه درحالی که همون بار اول دوم بس بود.
  6. avatar
    منم منظورم همین جزئی از اصل بودنش بود، نه اون سرمنشاء و غایت نهایتی..
    قانع شدم :))
    و چه سخت اقبالی ست..
    • avatar
      من این بحث ها رو خیلی دوس دارم و اگر دربارش ساعت ها حرف بزنم یا بشنوم خسته نمیشم.
      ممنون که در این بحث خوب همراهی کردی
      ۱ ماه دیگه هم پاییز میاد میبینیمت :)
  7. avatar
    منم هم شنیدنشو دوس دارم هم صحبت کردن درباره ش چون به یمن وجودش خیلی اتفاقات قشنگی برام افتاد اگر جانب انصاف رو رعایت کنم..
    ولی شنیدن و حرف زدن کی بود مانند دچار شدن
    خدا ایشالا.. نمیدونم بگم نصیب بکنه یا نکنه..
    و آاااخ پاییز جااااانم.. ^__^
    • avatar
      من دچار شده بودم ۴ سال پیش، همون قضیه افتادن تو چاه هست که افتادیم، ولی از اون موقع تا الان نخواستم دیگه بیوفتیم.
      موفق باشید :)
  8. avatar
    خیلی چیزها در این دنیا دست ما نیست سالها تجربه به من آموخت که اگر ما خوب باشیم و در مسیر درست قرار داشته باشیم خدا ناظر و شاهد است و تورا به آنچه لایقی میرساند و آن کسی که بایستی با تو باشد به تو میرساند از اتفاقات عجیب و غریب تعجب نکن همه را به او بسپار درست میشود اتفاقات باز تاب کارهای ماست
    به سوره طلاق مراجعه کنید خدا دستمان را میگیرد
    و من یتق الله .... و هر کس تقوای الهی داشته باشد، [خدا] براى او راه بیرون‌شدنى قرار مى‌دهد. (۲) و از جایى که حسابش را نمى‌کند، به او روزى مى‌رساند، و هر کس بر خدا اعتماد کند او براى وى بس است. خدا فرمانش را به انجام‌رساننده است. به راستى خدا براى هر چیزى اندازه‌اى مقرر کرده است. (۳) .... و هر کس تقوای الهی داشته یاشد[خدا] براى او در کارش تسهیلى فراهم سازد.
    • avatar
      سلام دوستم. ممنونم برای نظری که ارسال کردی. برام بسیار مفید بود.
ارسال نظر
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
زندگی، یعنی عشق فرصت همراهی با، امید است درک همین اکنون است وزن نگاهی است که در خاطره ها می ماند حس شکوفایی یک مزرعه، در باور بذر ترجمه روشن خاک است، در آیینه عشق شاید آن لبخندی ست، که دریغش کردیم رسم پذیرایی از تقدیر است یعنی تکاپو یعنی هیاهو شب نو، روز نو، اندیشه نو یعنی حرکت و امید
کانال تلگرام در بیان دنبال کنید