۵

مثبت اندیش باش تا کامروا باشی - قسمت دهم - مثبت اندیشی و اعتماد به نفس

مثبت اندیش باش تا کامروا باشی - قسمت دهم - مثبت اندیشی و اعتماد به نفس

مثبت اندیش باش تا کامروا باشی

قسمت دهم: 

مثبت اندیشی و اعتماد به نفس

افرادی که اعتماد به نفس ضعیفی دارند به طور مداوم، با خود افکار منفی را مرور میکنند. درحالی که با جایگزینی مثبتنگری به جای افکار منفی میتوان از اعتماد به نفس بیشتری برخوردار شد و موفقیت های بسیار بیشتری را در زندگی رقم زد. شاید این مورد برای شما هم پیش آمده باشد که متوجه شده اید صحبت کردن در یک موقعیت اجتماعی، برای شما تشویش بوجود می آورد.در حالی که وقتی در برابر یک گروه یا در یک جایگاه حرفهای، صحبت میکنید که درواقع، نسبت به اطلاعات و دانش خود در آن زمینه مطمئن هستید، ابدا با این مشکل، روبرو نمیشوید.

به عبارتی، زمانی که در برابر جمعیت یا گروهی قرارمیگیرید که احساس میکنید میخواهید راهی برای تاثیرگذاری بر دیگران انتخاب و خود را به لحاظ اجتماعی طرح کنید، دچار بیشترین تشویش میشوید. هیچ به این مسئله فکرکرده اید که ممکن است این مشکل به دوران کودکیتان مربوط شود. برخورد پدر و مادرتان با شما در این دوران چگونه بود؟ آیا همواره از طرف هردو یا یکی از آنها به طور اساسی و حتی به صورت روزانه مورد نکوهش قرارنمیگرفتید؟

روانکاوان معتقد به تاثیرگذاری عمیق دوران کودکی در شکل گیری شخصیت فرد در این باره میگویند: قطعا این مشکل ریشه در مسایلی دارد که در دوران کودکی پیش آمده است و تکرار آن باعث ایجاد ثبات در این زمینه در فکر و روان فرد شده است.

بنابراین، ما باید بپذیریم نکوهشهای پدر و مادر در زندگی بزرگسالی کودک، تاثیر و نمود قابل توجهی خواهد داشت. اگرچه چگونگی این تاثیر و آثار آن برای ما کاملا مشخص نباشد و به بررسی خاص نیاز دارد.بی تردید، اولین گام برای درمان هر مشکل روانی، شناخت مقولاتی است که در ایجاد آن موثر بوده اند. بعد از مرحله شناخت و آگاهی است که باید راههایی را برای تغییر نگرش و رفتارمان در نظربگیریم.آیا با مثبتنگری، مثبت سخن گفتن و تاکیدات مثبت؛ میتوان اعتماد به نفس لازم را برای ایجاد این تغییرات، در خود بوجودآورد؟ پاسخ این سوال مثبت است. این روشها به ما کمک میکند به یک وضعیت مطمئن و پایدار ذهنی دستیابیم که در واقع اساس این تغییرات محسوب می شود.متاسفانه ما معمولا خود را تخریب میکنیم که در نهایت باعث سخت تر و پیچیده ترشدن مشکلاتمان میشود. این روند به طور اتوماتیک اتفاق می افتد. یک مثال ساده از این نوع تخریب میتواند این تاکید باشد: من برآشفته و مضحک هستم.

بنابراین با کسب آگاهی بیشتر نسبت به آنچه انجام می دهیم، ما میتوانیم با انتخاب راههایی سودمند، در رفتارمان تغییر ایجاد کنیم. قطعا نکوهش دائمی بچه ها، یک روش سودمند تربیتی محسوب نمیشود. بلکه پدر و مادرانی که معمولا بچه هایشان را مورد تشویق قرار میدهند، در واقع به موفق شدن آنها کمکم یکنند.

بی تردید هر دو روش، نکوهش و تحسین، در رفتار افراد تاثیرگذار است. اما بهترین روش تربیتی، بر تحسین رفتار خوب و چشم پوشی از رفتار نادرست، مبتنی است.از این رو، اگر کسی دوران کودکی خوبی نداشته است، خود باید تلاش کرده و به خودش کمک کند و شرایطی فراهم سازد که با اعتماد به نفس کافی و با مجموعه گفتار و رفتار مثبت نگرانه برآنچه میخواهد اتفاق بیفتد، تاکیدکند.

هرگز نکوهشهای پدر یا مادرتان را باخود تکرار نکنید. درست است این مسئله در ذهن شما هست، اما شما نیازی به تکرار آن ندارید.بنابراین، ایجاد تاکیدات جدیدی که بتواند شما را در دستیابی به اهدافتان کمک کند، بسیار مهم است. شما باید این تاکیدات را چندبار در روز تکرار کنید تا بلاخره به نتیجه برسند. معمولا ایجاد مثبتنگری، خود به حذف منفی نگری در کلیه سطوح زندگی می انجامد.

این تاکیدات میتواند اینگونه باشد:

  • من خوشحال هستم، امروز من خوشحال هستم . امروز من واقعا خوشحال هستم.

  • من واقعا مورد توجه هستم و همه مرا دوست دارند.

  • من به طور حیرت آوری در زندگی اجتماعی ام موفق هستم.

 

قسمت 10 از 35

بقیه قسمت ها:

در روزی بسیار نزدیک همه ما دستانمان از دنیا کوتاه خواهد شد و گدای چند صلوات از انسان های روی زمین می‌شویم، پس من هر شب برای بازدیدکنندگان سایتم صلوات میفرستم، یعنی برای تو که این متن را میخوانی، حال می‌شود تو هم برای من بفرستی؟ :)
جهت دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود ، در خبرنامه عضو شوید
۵ دیدگاه
    • avatar
      :)
    • avatar
      :)
    • avatar
      خواهش :)
  1. avatar
    خیلی خوب بود و من رو یاد تجربیات و گذشته خودم انداخت، هم تجربه نکوهش دارم هم تشویق و تحسین، وهمیشه سعی می کردم نسبت به تخریب روحیه از طرف دیگران که افرادی منفی نگر بودن با وجود ناراحتی که غیرقابل انکار هست بی توجه باشم ....وقتی کسی حرفام رو نفهمید و ارزشی قائل نبود پس سکوت کردم... سکوتی پر از حرف....
    • avatar
      با این کار ب خودت ارامش میدی
      و این درسته
    • avatar
      خواهش :)
ارسال نظر
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
زندگی، یعنی عشق فرصت همراهی با، امید است درک همین اکنون است وزن نگاهی است که در خاطره ها می ماند حس شکوفایی یک مزرعه، در باور بذر ترجمه روشن خاک است، در آیینه عشق شاید آن لبخندی ست، که دریغش کردیم رسم پذیرایی از تقدیر است یعنی تکاپو یعنی هیاهو شب نو، روز نو، اندیشه نو یعنی حرکت و امید
کانال تلگرام در بیان دنبال کنید